| Icoane
 Cărţi
 Învăţături
 Diverse
     
      
  Icoana Zilei   | 
        
             Prolog Sfantul Nectarie al Pentapolei, facatorul de  minuni, este un dar al lui Dumnezeu oferit lumii nefericite si sarmane a  veacului al XX-lea. Este un mare Parinte al Bisericii in a carui persoana sunt  unite sfintenia vietii, harul facerii de minuni si invatatura ortodoxa.
 S-a nascut in 1846 in Silivria, un oras din Tracia  rasariteana. Urmand cursul vietii sale, il intalnim la varsta de paisprezece ani  la Constantinopol, unde lucreaza si in acelasi timp isi face si studiile. Apoi la  Manastirea Noua din Hios, unde a fost tuns monah (1876) si hirotonit diacon  (1877), la Atena, unde si-a intregit studiile teologice (1885) si in Egipt, unde a  slujit vreme de cinci ani la Pariarhia Alexandriei. Acolo a fost hirotonit preot  (1886) si episcop pentru mitropolia Pentapolei (1889). Dar din pricina invidiei  pe care a provocat-o lucrarea sa duhovniceasca, a fost clevetit si indepartat de  la Patriarhie. S-a intors in Grecia in 1890 si a fost simplu predicator pana in  1894, cand a fost numit director al Scolii Rizarion (Liceu Teologic in Atena). In  1908, din motive de sanatate, a demisionat si s-a retras in Eghina, la Manastirea  de calugarite "Sfanta Treime", pe care el insusi o intemeiase in  1904. Acolo a ramas ca duhovnic al manastirii pana la sfarsitul vietii sale  (1920).
 Viata sa a fost o calatorie  sfanta de saptezeci si patru de ani, plina de roadele Sfantului Duh. A postit, a  privegheat, s-a rugat. Si-a supus voia sa voii Domnului si a devenit om al lui  Dumnezeu, "patimind si invatand cele dumnezeiesti". A liturghisit ca un  Inger, s-a rugat neincetat pana s-a ridicat de pe pamant la Cer. L-a iubit cu  inflacarare pe Dumnezeu Cel in Treime si pe Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu. A  fost un teolog insuflat de Dumnezeu si un scriitor neobosit. A predicat, a  spovedit, a povatuit, s-a jertfit pentru aproapele. Milosteniile si minunile sale  sunt nenumarate. Prezenta sa aduce liniste si pace in inimile tuturor. Este cu  adevarat mare, pentru ca a castigat cu smerenia cele inalte. A fost arhiereu al  Celui Preainalt, insa nu s-a dat inapoi nici de la a lucra in gradina, a face  curatenie, a repara incaltaminte si a ajuta la lucrarile de constructie pana la  batranete. A fost clevetit mult, dar a rabdat fara sa se tulbure, s-a rugat, a  iertat si a multumit lui Dumnezeu pentru toate. A fost un urmator credincios al  blandului si smeritului Iisus, pentru care Biserica l-a canonizat in anul 1961.
 Invataturile sale izvorasc din  viata sa cuvioasa. Redam aici cateva fragmente din epistolele sale. Lucrarea de  fata este o mica culegere de invataturi scurte si cuprinzatoare, care se refera  la viata duhovniceasca si la nevointa pe care trebuie sa o faca crestinul.
 Calea fericirii 
 Nimic nu este mai de pret decat  o inima curata, pentru ca o astfel de inima devine tron al lui Dumnezeu. Si ce  este mai plin de slava decat tronul lui Dumnezeu ? Cu siguranta ca nimic.  Dumnezeu spune despre cei cu inima curata : "Voi locui in ei si voi umbla si voi fi  Dumnezeul lor si ei vor fi poporul Meu " (II Corinteni 6,16.).
 Asadar, cine este mai fericit decat acesti  oameni ? Si de ce bunuri pot sa ramana lipsiti ? Nu se gasesc toate darurile si  harismele Sfantului Duh in fericitele lor suflete ? De ce mai au nevoie ? De  nimic, cu adevarat, de nimic ! Pentru ca Il au in inima lor pe Insusi Dumnezeu !
 Cat se inseala oamenii care cauta  fericirea departe de ei insisi, in tari straine si in calatorii, in bogatie si  slava, in averi mari si placeri, in desfatari trupesti, in lux si in tot felul de  desartaciuni, care se sfarsesc in amaraciune ! Ridicarea turnului fericirii in  afara inimii noastre seamana cu zidirea unei cladiri pe un teren zguduit  continuu de cutremure. Curand o astfel de constructie se va prabusi la pamant.
 Fratii mei ! Fericirea se afla inlauntrul  vostru si fericit este omul care intelege aceasta. Cercetati-va inima si vedeti  in ce stare duhovniceasca va aflati ! Nu cumva inima voastra si-a pierdut  indrazneala inaintea lui Dumnezeu ? Nu cumva constiinta va mustra pentru  calcarea poruncilor Lui ? Nu cumva va invinuieste pentru nedreptati, minciuni si  neglijarea indatoririlor fata de Dumnezeu si fata de aproapele ? Cercetati si  vedeti daca nu cumva inima voastra a fost umpluta de rautati si patimi, daca nu  cumva s-a abatut pe cai nedrepte !
 Din nefericire, cel care nu are grija de inima  sa, se lipseste de tot lucrul bun si cade intr-o multime de rautati. Alunga  bucuria si se umple de amaraciune si de frica. Alunga dragostea si primeste  ura. Alunga toate harismele si roadele Sfantului Duh pe care le-a primit la  Botez si se face salasul tuturor acelor rele care il fac pe om vrednic de plans  si de trei ori ticalos.
 Fratii mei! Preamilostivul Dumnezeu  vrea ca noi toti sa fim fericiti, atat in viata aceasta, cat si in cealalta.  Pentru aceasta a intemeiat Sfanta Sa Biserica, ca sa ne curateasca de pacat, sa  ne sfinteasca, sa ne faca prieteni ai Sai, sa ne daruiasca binecuvantarile  Cerului.
 Biserica sta mereu cu bratele  deschise, ca sa ne primeasca. Sa alergam repede toti cei care avem constiinta  impovarata. Sa alergam la Biserica, caci ea este gata sa ridice povara noastra  cea grea, sa ne daruiasca indrazneala catre Dumnezeu, sa ne umple inima de  bucurie si de fericire.
 Sfantul Botez
 Cati In Hristos  v-atI botezat, in Hristos v-ati si imbracat (Galateni 3,27. ) Ce  mare adevar este exprimat in aceste cuvinte ale Apostolului Pavel !
 Crestinii botezati nu sunt imbracati  in omul cel vechi, cu patimile si cu poftele sale pacatoase, ci in omul cel  nou. S-au imbracat in Hristos, Care  traieste acum in inimile lor. Iar cuvantul « s-au imbracat » nu se  refera la un simplu vesmant exterior, ci la ceva mai profund, la ceva fiintial si  de nestramutat.
 Prin credinta si prin Botez ne  imbracam in Hristos si devenim fii ai lui Dumnezeu, sfinti si desavarsiti,  dumnezei dupa har.
 Asadar, am aruncat dinlauntrul  nostru stricaciunea si ne-am imbracat In nestricaciune. Ne-am dezbracat de omul  pacatos si ne-am imbracat in omul dreptatii si al harului. Am alungat moartea si  ne-am imbracat in nemurire.
 Ne-am gandit insa si la marile  fagaduinte, pe care prin Botez le-am facut inaintea lui Dumnezeu? Am constientizat  faptul ca suntem datori sa ne comportam ca niste fii ai lui Dumnezeu si ca  frati ai Domnului nostru? Ca avem datoria sa supunem voia noastra voii lui  Dumnezeu? Ca trebuie, ca fii ai Sai, sa ramanem liberi fata de pacat? Ca  trebuie sa-L iubim cu toata puterea, din adancul sufletului si al inimii  noastre? Ca suntem datori sa-L adoram si sa insetam dupa unirea cu El pentru totdeauna?  Ne-am gandit oare ca inima noastra trebuie sa fie plina de dragoste, astfei  incat aceasta sa se reverse si catre aproapele nostru? Avem constiinta ca suntem  datori sa devenim sfinti, desavarsiti, chipuri ale lui Dumnezeu, fii ai Sai si  mostenitori ai Imparatiei  Cerurilor?
 Pentru toate acestea avem datoria  sa ne nevoim, ca sa nu ne aratam nevrednici de chemarea lui Dumnezeu si sa fim  alungati de la fata Sa. Da, fratii mei, sa ne luptam cu ravna si cu lepadare de  sine, ca sa biruim. Nici unul dintre noi sa nu-si piarda curajul, sa nu fie  nepasator, sa nu se teama de greutatile   nevointei duhovnicesti, pentru ca Il avem ajutor pe Dumnezeu, Care ne  da putere sa mergem pe calea cea grea a virtutii.
 
 Nevointa duhovniceasca
 
 Scopul vietii noastre este sa devenim  desavarsiti si sfinti, fii ai lui Dumnezeu si mostenitori ai Imparatiei  Cerurilor. Sa luam aminte ca nu cumva de dragul vietii acesteia sa ne lipsim de  cea viitoare, ca nu cumva din pricina grijilor pamantesti sa neglijam scopul  vietii noastre.
 Postul, privegherea si rugaciunea,  prin ele insele nu aduc roadele dorite, pentru ca ele nu sunt scopul vietii noastre,  ci sunt mijloacele folosite pentru atingerea scopului.
 Impodobiti-va cu virtuti!  Nevoiti-va sa alungati patimile sufletesti ! Curatiti-va inima de toata  murdaria si pastrati-o curata, ca sa vina Domnul si sa Se salastuiasca  inlauntrul vostru, ca sa va umple Duhul Sfant cu dumnezeiestile Sale daruri.
 Copiii mei iubiti, acestea sa fie  singura voastra preocupare si grija. Acestea sa fie totdeauna scopul si dorinta  voastra. Pentru acestea sa va rugati lui Dumnezeu.
 Sa Il cautati in fiecare zi pe  Domnul, insa inlauntrul inimii voastre, nu in afara ei. Iar cand Il veti gasi,  stati cu frica si cutremur, ca Heruvimii si Serafimii, pentru ca inima voastra  s-a facut tron al lui Dumnezeu. Dar ca sa-L aflati pe Domnul, smeriti-va pana  la pamant, pentru ca El se scarbeste de cei mândri, pe cand pe cei smeriti cu  inima ii iubeste si ii cerceteaza.
 Daca te vei nevoi cum se cuvine,  Dumnezeu te va sprijini. Prin nevointa ne vedem neputintele, lipsurile si greselile.  Nevointa este oglinda starii noastre duhovnicesti. Cel ce nu se nevoieste, nu  se cunoaste pe sine insusi.
 Luati aminte chiar si la greselile  mici. Daca din neluare-aminte se intampla sa pacatuiti, nu deznadajduiti, ci  sculati-va repede si cadeti inaintea lui Dumnezeu, Care are puterea sa va  ridice.
 Avem inlauntrul nostru neputinte si patimi adanc inradacinate.  Multe dintre ele sunt mostenite.Toate acestea nu pot fi alungate degraba, nici  prin neliniste si intristare apasatoare, ci prin rabdare si staruinta, cu grija  si luare-aminte.
 Intristarea peste masura ascunde  inlauntrul ei mandria. De aceea este vatamatoare si primejdioasa si de multe  ori este provocata de diavol, ca sa-l impiedice pe nevoitor in calea lui.
 Calea care duce la desavarsire  este lunga. Rugati-va lui Dumnezeu sa va dea putere ! Infruntati cu rabdare caderile  voastre, ridicati-va repede si nu ramaneti, precum copiii in locul in care ati  cazut, plangand si tanguindu-va nemangaiati.
 Privegheati si va rugati, ca sa nu cadeti in ispita. Nu deznadajduiti  daca se intampla sa cadeti iarasi in aceleasi pacate. Multe dintre ele sunt  puternice, atat din pricina firii, cat si din pricina obisnuintei, insa cu  trecerea timpului si prin straduinta sunt biruite. Nimic sa nu va duca la deznadejde.
 
 Ispitele
 
 Ispitele sunt ingaduite ca sa ni se descopere  patimile ascunse, ca sa ne luptam cu ele si sa ne tamaduim sufletele. Sunt si  ele un semn al milei dumnezeiesti. Pentru aceasta, lasa-te cu incredere in  mainile lui Dumnezeu si cere ajutorul Lui, ca sa te intareasca in nevointa ta. Nadejdea in Dumnezeu nu poate sfarsi niciodata  in deznadejde. Ispitele aduc smerita cugetare. Dumnezeu stie cat poate rabda  fiecare dintre noi si ingaduie ispitele dupa puterea noastra. Insa trebuie ca si  noi sa fim cu luare-aminte, ca sa nu intram singuri in ispita.
 Incredintati-va lui Dumnezeu cel  bun, Cel tare, Cel viu si El va va povatui la odihna. Dupa incercari urmeaza  bucuria duhovniceasca. Domnul ia aminte la cei ce rabda incercarile si  intristarile pentru dragostea Sa. Asadar, nu va imputinati  cu sufletul si nu va temeti.
 Nu vreau sa va intristati si sa va  tulburati pentru cele ce se intampla impotriva vointei voastre, oricat de  indreptatita ar fi ea. O asemenea intristare arata existenta egoismului. Luati aminte  la egoism, care se ascunde sub lucruri indreptatite. Luati aminte si la intristarea  neasteptata, care ia nastere  dintr-o mustrare dreapta. Intristarea peste masura este de la vrajmasul. Una  singura este adevarata intristare, cea care ne cuprinde atunci cand cunoastem  bine starea nenorocita a sufletului nostru. Toate celelalte intristari nu au  nici o legatura cu Harul lui Dumnezeu.
 Ingrijiti-va sa paziti In inima  voastra bucuria Sfantului Duh si sa nu ingaduiti  vicleanului sa-si verse otrava sa. Luati aminte! Luati aminte ca nu cumva raiul  pe care il aveti inlauntrul vostru sa se prefaca in iad.
 
 Rugaciunea
 
 Principala lucrare a omului este  rugaciunea. Omul a fost zidit ca sa-L laude pe Dumnezeu. Aceasta este lucrarea  care i se potriveste. Numai aceasta explica esenta sa duhovniceasca. Numai ea indreptateste  locul aparte pe care il ocupa In cadrul zidirii. Omul a fost zidit ca sa-L  slaveasca pe Dumnezeu si sa fie partas al dumnezeiestii Sale bunatati si  fericiri.
 Fiind chip al lui Dumnezeu,  inseteaza dupa El si se straduieste sa se inalte spre El. Prin rugaciune si  cantare de lauda omul simte bucurie. Duhul sau se veseleste si inima lui salta.  Cu cat se roaga mal mult, cu atat sufletul sau se goleste de dorintele lumesti si  se umple de bunatatile ceresti. Si pe masura ce se desparte de cele pamantesti si  de placerile vietii, se umple de bucurie cereasca. Cercarea si experienta ne incredinteazã  de adevarul acesta.
 Lui Dumnezeu ii sunt bineplacute  acele rugaciuni care se aduc asa cum se cuvine, adica avand simtamantul  nedesavarsirii si al nevredniciei noastre. Ca sa existe insa un asemenea  simtamant, trebuie sa ne lepadam cu desavarsire de eul nostru cel rau si sa implinim  poruncile lui Dumnezeu. Este nevoie de smerenie si de lucrare duhovniceasca  fara incetare.
 Incredintati lui Dumnezeu toate  grijile voastre. El va poarta de grija. Nu fiti   mici la suflet si nu va tulburati. Acela care cerceteaza adancurile  ascunse ale sufletului omenesc, cunoaste si dorintele noastre si are puterea sa  le implineasca asa cum stie El. Voi numai rugati-va Lui si nu va pierdeti  curajul. Nu socotiti ca, deoarece dorinta voastra este sfanta, aveti dreptul sa  va plangeti atunci cand rugaciunile voastre nu sunt ascultate. Dumnezeu va implineste  dorintele intr-un mod pe care nu-l cunoasteti. Asadar, linistiti-va si chemati pe  Domnul !
 Rugaciunile si cererile prin ele insele  nu ne duc la desavarsire, ci Domnul este Cel care ne desavarseste. El vine si  Se salastuieste inlauntrul nostru cand implinim poruncile Lui. Si una dintre  primele porunci este ca in viata noastra sa se faca nu voia noastra, ci voia  lui Dumnezeu. Si sa se faca intocmai asa cum se face in Cer de catre Ingeri, ca  sa putem si noi sa spunem:  » Doamne, nu cum vreau eu, ci cum vrei Tu.  Faca-se voia Ta, precum in Cer asa si pe pamant! ». Asadar, daca nu-L avem  pe Hristos inlauntrul nostru, rugaciunile si cererile noastre ne duc la inselare.
 
 Pacea
 
 Pacea este un dar dumnezeiesc, care se da  cu imbelsugare celor care se impaca cu Dumnezeu si implinesc dumnezeiestile  Sale porunci.
 Pacea este lumina si de aceea fuge  de pacat, care este intuneric. Un pacatos nu are pace niciodata.
 Nevoiti-va impotriva pacatului si  nu va tulburati cand se starnesc patimile inlauntrul vostru, caci atunci cand  in lupta impotriva lor biruiti, ridicarea patimilor vi se face pricina de pace si  bucurie.
 Cautati  pacea cu totii si sfintenia, fara de care nimeni nu va vedea pe Domnul. (Evrei 12.14.)
 Pacea si sfintenia sunt doua  conditii necesare pentru cel ce inseteaza sa vada fata lul Dumnezeu. Pacea este  temelia pe care se sprijina sfintenia.
 Sfintenia nu ramane intr-o inima  tulburata si manioasa. Mania, cand ramane mult timp in suflet, duce la dusmanie  si ura impotriva aproapelui. Din aceasta pricina trebuie sa ne impacam indata  cu fratele nostru, ca sa nu ne lipsim de Harul lui Dumnezeu care ne sfinteste  inima.
 Cel ce este in pace cu sine insusi  este in pace si cu aproapele sau si cu Dumnezeu. Un astfel de om este sfintit,  pentru ca Insusi Dumnezeu locuieste inlauntrul sau.
 
 Dragostea
 
 Cautati dragostea. Cereti in fiecare zi de  la Dumnezeu dragostea. Impreuna cu dragostea vine tot binele si vin toate  virtutile. Iubiti, ca si voi sa fiti iubiti de ceilalti. Dati-I lui Dumnezeu  toata inima voastra, ca sa ramaneti in dragoste. « Cel ce ramane In iubire ramane in Dumnezeu si Dumnezeu ramane intru el »  ( I Ioan 4.16).
 Aveti datoria sa fiti cu multa  luare-aminte la relatiile dintre voi, sa va cinstiti unul pe altul ca niste  chipuri sfinte, ca icoane ale lui Dumnezeu. Sa nu cautati niciodata la trup si  la frumusetea lui, ci la suflet. Luati aminte la simtamantul dragostei, caci  atunci cand inima nu este incalzita de rugaciune curata, dragostea este in  primejdie de a deveni trupeasca si nefireasca, este in primejdie sa intunece  mintea si sa arda inima.
 Trebuie sa cercetam in fiecare zi daca  nu cumva dragostea noastra nu izvoraste din plinatatea dragostei noastre pentru  Hristos. Cel care privegheaza ca sa-si pastreze curata dragostea, va fi pazit  de cursele vicleanului, care incearca incet-incet sa prefaca dragostea crestineasca  in dragoste lumeasca.
 
 Discernamantul
 
 Va sfatuiesc sa aveti in toate discernamant si intelepciune. Feriti-va de extreme.  Nevointa trebuie sa se faca cu masura. Cel ce nu are virtuti mari si se nevoieste  asemenea celor desavarsiti, vrand sa traiasca cu asprime, precum Sfintii Asceti,  se primejduieste sa fie luat in stapanire de mandrie si sa cada. Pentru  aceasta, umblati cu discernamant si nu va irositi timpul prin osteneli fara  masura. Amintiti-va ca nevointa trupeasca este un simplu ajutor dat sufletului, ca sa ajunga  la desavarsire. Pentru a ajunge la desavarsire este nevoie mai ales de nevointa  sufletului.
 Nu intindeti coarda  peste masura. Sa stiti ca nu puteti sa-L zoriti pe Dumnezeu sa va dea darurile  Sale. Da atunci cand vrea El. Tot ceea ce primim este un dar al milostivirii  lui Dumnezeu.
 Nu cautati sã ajunge la  masuri inalte prin nevointe mari, fara sa aveti virtuti, pentru ca va primejduiti  sa cadeti in inselare din pricina mandriei si indraznelii. Cel care vrea harisme  si stari duhovnicesti inalte, fiind inca impovarat de patimi, ca un fara de  minte si mandru, cade in inselare. Mai inainte de toate trebuie sa se nevoiasca  pentru curatirea sa. Dumnezeiescul Har daruieste harismele, ca o rasplata, celor  care s-au curatit de patimi. Ii cerceteaza fara zgomot si in ceasul cand nici nu  se gandesc.
 
 Mandria
 
 Mandria mintii este mandria satanica,  care Il tagaduieste pe Dumnezeu si Il huleste pe Sfantul Duh. Din aceasta  pricina se si vindeca foarte greu. Este un intuneric adanc, care impiedica  ochii sufletului sa vada lumina care se afla inlauntrul sau si care duce la  Dumnezeu, la smerenie, la dorirea binelui.
 Mandria inimii insa nu este rod al  mandriei dracesti, ci ia nastere din diferitele stari si intamplari: bogatie,  slava, cinstire, daruri sufletesti si trupesti (inteligenta, frumusete, putere,  indemanare si altele). Toate acestea ii fac pe oamenii lipsiti de minte sa  devina trufasi, infumurati, insa fara sa ajunga atei. Acestia de multe ori sunt  miluiti de Dumnezeu, inteleptiti si indreptati. Inima lor se smereste,  inceteaza sa mai caute slava desarta si astfel se tamaduiesc.
 Lucrarea duhovniceasca care sa va  preocupe sa fie cercetarea inimii voastre. Nu cumva se cuibareste in ea, ca un sarpe  veninos, mandria, patima care da nastere multor rele, care omoara virtutile si  invenineazã totul ? Trebuie totdeauna sa fiti cu luare-aminte fata de aceasta  rautate luciferica.
 Cred ca nu gresesc daca spun ca  toata preocuparea noastra duhovniceasca consta in descoperirea si nimicirea mandriei  si a odraslelor ei. Daca ne izbavim de ea si se salastuieste in inima noastra  smerita cugetare, atunci le avem pe toate, caci acolo unde se afla adevarata  smerenie, se afla adunate si toate celelalte virtuti care ne inalta pana la  Dumnezeu.
 
 Nobletea duhovniceasca
 
 Crestinii  au datoria, dupa porunca Domnulul, sa devina sfinti si desavarsiti. Desavarsirea  si sfintenia se intiparesc adanc mai intai in sufletul crestinului, iar de  acolo isi pun pecetea asupra gandurilor, dorintelor, cuvintelor si faptelor  sale. Astfel Harul lui Dumnezeu, care se afla in suflet, se manifesta si in purtarea  exterioara.
 Crestinul este dator sa se poarte  fata de toti cu noblete. Din cuvintele si faptele sale sa se raspandeasca Harul  lui Dumnezeu, care salastuieste in sufletul sau, astfel incat sa se faca  aratata viata sa sfanta si sa fie slavit Numele lui Dumnezeu.
 Cel care este masurat in cuvinte,  este masurat si in fapte. Cel care isi cerceteaza cuvintele pe care urmeaza sa  le spuna, isi cerceteaza si faptele pe care urmeaza sa le savarseasca si niciodata  nu va trece peste hotarul bunei si virtuoasei purtari.
 Cuvintele insuflate de Har ale crestinului  au intotdeauna delicatete si noblete. Acestea sunt cele care dau nastere dragostei  si aduc pace si bucurie. Dimpotriva, vorbirea in desert naste ura, vrajmasii,  suparari, certuri, tulburari si razboaie.
 Asadar,  totdeauna sa avem noblete. Niciodata sa nu iasa din gura noastra cuvantul rau,  cuvant care nu este dres cu Harul lui Dumnezeu, ci totdeauna cuvinte bune care  vadesc nobletea cea intru Hristos si starea noastra sufleteasca buna.
 
 Doxologie
 
 Crestinul este dator sa-L slaveasca pe Dumnezeu, atat cu trupul, cat si  cu sufletul sau. De altfel amandoua apartin lui Dumnezeu si prin urmare nu are  dreptul sa le necinsteasca si sa le strice, ci sa le pastreze sfinte si sa se  foloseasca de ele cu multa recunostinta.
 Cel ce isi arninte ca trupul si sufletul sau apartin lui Dumnezeu, se  poarta fata de ele cu evlavie si cu frica sfanta, pastrandu-le curate de toata  intinaciunea, petrecand intr-o continua comuniune cu Acela Care le sfinteste si  le intareste.
 Omul Il slaveste pe Dumnezeu cu trupul si cu  sufletul sau mai intai atunci cand isi aminteste ca a fost sfintit de Dumnezeu si  s-a unit cu El, iar apoi cand isi uneste voia sa cu voia lui Dumnezeu, astfel  incat sa implineasca totdeauna voia Lui cea buna si desavarsita. Un astfel de  om nu traieste pentru sine insusi,  ci  pentru Dumnezeu. Lucreaza pe pamant pentru Imparatia lui Dumnezeu. Il slaveste  in toate pe Dumnezeu, in cuvinte si in fapte. Faptele sale, care sunt  savarsite spre binele aproapelui, sunt prilej de slavire a numelui lui  Dumnezeu. Viata sa straluceste de lumina dumnezeiasca si se face astfel  povatuitor catre Dumnezeu pentru cei care inca nu L-au cunoscut.
       |